image

מרכז לחקר ומדעים לגיל הרך

תוכנית שנתית לשנת הלימודים תשע"ב בנושא יזמות ויצרנות.

מטרת התוכנית -  טיפוח התרבות היזמית של צוותי החינוך והילדים.

 

מהי יצרנות?
יצרנות מוגדרת כיכולת להבין, ליצור ולפעול בסביבות טכנולוגיות – מלאכותיות (פרופ' דוד מיודוסר). הכוונה היא להחזיר את כוחות הייצור והיצירה לאדם ולקהילה באמצעות שילוב חדשנות, כלי ייצור נגישים ותרבות של עבודה שיתופית.

הגן העתידי כסדנת "מייקרים" – הוא מרחב המעודד יצרנות ברוח "עשה זאת בעצמך". בגן כזה, הצוות החינוכי והילדים יצרנים, הם ממציאים ומפתחים יוזמות, תכנים, סביבות, משחקים ועוד

גננות כ "מייקריות" – הן גננות יצרניות המפתחות יוזמות, תכנים, תוכניות עבודה, מודלים וידע.

הן למעשה מייצרות את מה שהן מלמדות.

 

בגן מתקיים מרחב ליצירה עצמית, והילדים חופשיים להעלות רעיונות, לפתור בעיות ולהוציא לפועל את הפרויקטים שהציעו

גן הילדים יהיה מרחב המעודד יצרנות ברוח 'עשה זאת בעצמך' או סדנת מייקרים. מוצע שילוב של

טכנולוגיה מתקדמת בשירות הפדגוגיה. דרך למידה זו היא יזמית בבסיסה, ובה הילדים ממציאים את

הבלתי צפוי, משפיעים על המרחב החינוכי, יוזמים משחקים, מובילים תהליכים בתוך חברת הילדים,

 משנים את הסביבה הפיזית של הגן ומשפיעים על תרבותו. פרקטיקה זו מאפשרת ומעודדת את

הילדים ליזום, לחקור וליישם את רעיונותיהם ותשוקותיהם. בגן תטופח תרבות יזמית, שבה יש לצוות

החינוכי ולילדים מרחב בטוח להעלות בו רעיונות, ליזום יוזמות וליישמן.

 

 

טיפוח התרבות היזמית של הילדים וצוותי הגנים בעיר אשדוד

מטרות לשנת לימודים תשפ"ב

  1. חשיפת הצוות והילדים לסביבה יצרנית מיטבית –חומרים, כלי עבודה וארגון סביבה מיטבי במרכז לחקר ומדעים לגיל הרך.
  2. הדרכה תוך גנית פרטנית לגננות קבוצת המדעים בנושא ארגון סביבה מטפחת יזמות.
  3. הקמת קהילה מקצועית לומדת לגננות הקבוצה למטרת התייעצות ושיתוף ולמידת עמיתים
  4. מפגש מסכם בסוף השנה לשיתוף יוזמות שקרו בגנים.

הלכה למעשה -

  1. תוכנית זו מיועדת לשלושים גנים (עשרה גנים לכל מפקחת על פי בחירתה)
  2. את רשימת הגנים יש לגבש עד ה25.8.21 ולהעבירה לרונית
  3. כל גן יגיע לשלושה ביקורים של יום שלם במרכז לחקר ומדעים
  4. כל גננת תקבל במקביל הדרכה תוך גנית למטרת ארגון סביבה על ידי רונית מנהלת המרכז
  5. אופן ההדרכה בגנים יוחלט בשיתוף עם המפקחות
  6. יתקיים קשר שוטף עם המפקחות לגבי התקדמות יוזמות בגנים.

 

 

נושאי המפגשים במרכז לחקר ומדעים -

מפגש ראשון – "יצרנות מהי? "

הכרות עם חומרים כגון קרטון פלסטיק עץ ומתכת ועבודה עם כלים מתאימים לכל חומר.

התנסות ראשונית בעבודה בסדנה טכנולוגית.

מפגש שני – "גן מפעל"

צעצועים ישנים או שבורים בדרך כלל נזרקים באופן אוטומטי לפח,

ניתן  לתקן, לשפץ ואפילו לבנות משחק חדש מחלקים ישנים, המרכז יהפוך למפעל לתיקון ושיפוץ צעצועים והילדים ישפצו ויבנו צעצועים חדשים  בעזרת החומרים והכלים שהכירו בביקור הראשון.

תבנה תערוכה וירטואלית של כל הצעצועים החדשים שניבנו בסדנא להפצה בקהילה הלומדת.

מפגש שלישי –"זהירות בונים כאן"

מרחב הבנייה בגן יכול לזמן בנייה של סביבות למידה שונות בהתאם לרצון ולתחומי העניין של הילדים, המרכז יהפוך למוקד בנייה ענק עשיר בחומרי בנייה מגוונים .

הגננות והילדים יחליטו מראש בגן איזו סביבת למידה ירצו להקים במרכז ,הם יכינו תוכנית ברורה של הסביבה ויבנו אותה וישחקו בה במרכז.

תבנה תערוכה וירטואלית של סביבות הלמידה להפצה בקהילה הלומדת.

 

נושאים להדרכה תוך גנית

הקמת סדנא טכנולוגית בגן – שימוש בחומרים וכלי עבודה מגוונים

פיתוח יוזמות של ילדים  - הקשבה פתיחות ולמידה משותפת

חצרות יצרניות – הקמת מוקדים יצרניים בחצר הגן

חקר וגילוי – הקמת מוקד חקר בגן

 

הצטיידות ורכישות למרכז לחקר ומדעים

על מנת לארגן סביבה מיטבית לטיפוח יזמות ויצרנות יש צורך להצטייד בדברים הבאים-

שולחנות נגרות

כלי עבודה

ערכות בנייה ייחודיות

חומרי עבודה

מוקדי פעילות לגן ולחצר ועוד

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

close