image

אוטיזם (ASD)

הגדרה - מה זה אוטיזם?

אוטיזם הוא מצב התפתחותי- נוירולוגי המשפיע על שני תחומים עיקריים ביכולתו של הילד: תקשורת חברתית עם הסביבה וכן התנהגות  ותחומי עניין חזרתיים ומצומצמים
אוטיזם משפיע על האופן שבו אנשים יוצרים קשר עם אנשים אחרים ועל הדרך שבה הם מבינים את הסביבה, כך שלעיתים קרובות העולם הוא עבורם מקום מבלבל.
אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים לתקשר, ליזום חוויות חברתיות ולשתף פעולה עם הזולת. הם אינם מצליחים לפתח כישורי תשומת לב, אינם מפעילים קשר עין, ואינם מנסים להשפיע על סביבתם. הם נוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית, עשויים להתקשות להבין בדיחות, ניואנסים (דקויות שפה/ רמזים) או מטאפורות ולרוב מפרשים את מה שנאמר להם באופן מילולי.
אנשים על הספקטרום צריכים להתאמץ כדי להבין אנשים אחרים ולתקשר עם סביבתם, לעתים זה יכול לגרום להם להתנהגות קיצונית, כמו התפרצויות זעם, שעשויה להיות תוצאה של מצבי חרדה.
רובם המכריע של האנשים עם אוטיזם מתקשים אף בהבנה רגשית. חוקרים מצאו כי ילדים אלו מגיבים פחות למצוקה המתרחשת סביבתם, אינם מפגינים אמפתיה כלפי אנשים סביבם ובאופן כללי נראים מנותקים כמעט לחלוטין מהסביבה.
אנשים רבים על הספקטרום האוטיסטי חווים קשיים בוויסות חושי, לחלקם סף גירוי תחושתי נמוך, כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות. כל אלה יכולים לגרום להם מצוקה ולעורר אצלם תגובות קשות. לאחרים יהיה סף גירוי תחושתי גבוה והם יזדקקו לגירויים רבים על מנת להגיב.
אנשים על הספקטרום האוטיסטי לא נראים שונים מכל אחד אחר. הורים לילדים עם אוטיזם מספרים שאנשים אחרים חושבים שילדיהם אינם מחונכים, כאשר למעשה הם מתנהגים אחרת כיוון שאינם מבינים את המצב החברתי סביבם. ישנם בוגרים על הספקטרום שמעידים כי הם מרגישים שלא מבינים אותם ולכן שופטים אותם לחומרה. (מתוך אתר אלוט בשילוב אתר אוטיזם)

כיצד מאבחנים

האבחנה של לקות על הרצף האוטיסטי Autistic Spectrum Disorder (ASD) נעשית בעולם המערבי וגם בישראל, על ידי רופאים פסיכיאטרים או נוירולוגיים. על מנת לאבחן, משתמשים הרופאים בפרסום של האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה המכונה  DSM: Diagnostic and Statistical Manual, American Psychiatric Association.
DSM5 הוא הקוד הנמצא בשימוש החל ממאי 2013.  
המונח ASD נבחר כמונח כוללני לכל ההפרעות על הספקטרום. מונח קליני זה מחליף מספר מונחים שהיו בשימוש בעבר בתוכם אוטיזם, אספרגר ו .PDD-NOS  
מההיבט של אבחנה רפואית חשוב לקבוע בוודאות האם ילד שמופנה לאבחון מציג תמונה התפתחותית תקינה או תמונה המאפיינת ילדים עם לקות על הרצף.
קביעת האבחנה היא צעד ראשון אך לא מספיק לגבי ההחלטה על הצורך בטיפולים שונים בהמשך ועל האינטנסיביות שלהם. יש  ללוות את האבחנה בהערכה קלינית מפורטת שתעשה על ידי קלינאים בעלי ידע וניסיון בתחום האוטיזם ותקבע את תכנית הטיפולים המתאימה לו. לכן כיום אבחון של אוטיזם אינו תקף אלמלא יש בו את שני החלקים- רפואי ופסיכולוגי קליני.
 

כיצד מקבלים שירות במחלקה

השירות לטיפול באדם עם אוטיזם שייך למשרד הרווחה ואחראי על מתן שירותים בקהילה (שאינם שרותי חינוך) או במוסדות דיור חוץ ביתיים לילדים ומבוגרים המאובחנים על רצף האוטיזם.

 הקריטריונים להכרה בשירות הם אבחון משולב שכולל
אבחון של רופא מומחה (פסיכיאטר ילדים ונוער, רופא ילדים עם ניסיון של 3 שנים לפחות במכון מוכר להתפתחות הילד או  נוירולוג ילדים).
ואבחון פסיכולוגי הנעשה על ידי פסיכולוג קליני, פסיכולוג התפתחותי, פסיכולוג חינוכי או שיקומי (בתנאי שיש להם הכשרה מוכחת בתחום אבחון האוטיזם).
 על אנשי המקצוע העורכים את האבחון להשתמש באחד הכלים המקובלים לאבחון אוטיזם ולהתבסס על הקריטריונים ורמת החומרה של האוטיזם כפי שנקבע ב-DSM5.
בנוסף לאבחון חייבים להיכלל בחומר המוגש: דו"ח חינוכי וכן דו"ח סוציאלי עדכני.

 תשובת השירות מגיעה ישירות לעובדת הסוציאלית במחלקת שיקום מוגבלויות.

ההכרה ניתנת באופן זמני עד לגיל 6. בתום תקופת ההכרה יש להגיש דוחות אבחון וחינוך/תפקוד עדכניים כדי לחדש את ההכרה.

(מתוך אתר אלו"ט)

עובדים סוציאליים מומחים

שקד הס

נורית שריג

מירי זהבי

הדר יונסי

צליל חנוך

08-8516848

08-8516855

08-8516881

08-8516855

‎08-8576833

shakedhc@ashdod.muni.il

nuritsa@ashdod.muni.il

miriz@ashdod.muni.il

hadaryu@ashdod.muni.il

tslilcha@ashdod.muni.il

 

פירוט מסגרות ושירותים

מבוגרים

close