image

תזונה נכונה לגיל השלישי

מדריך לתזונה נבונה ואורח חיים בריא

ממחלקת תזונה ודיאטה הדסה עין כרם

כדי להבין את משמעות השינויים המתחוללים בתקופה זו, חשוב לדעת מהם השינויים הפיזיולוגים המתרחשים באופן טבעי בגוף.

השינויים העלולים להופיע בגיל השלישי- שינויים היכולים לחולל שינוי קל באזור אחד של הגוף או בכמה אזורים: 

ירידה בחוש הטעם והריח

עקב ירידה בכמות בלוטות הטעם בלשון וכן ירידה בהפרשת רוק מבלוטות הרוק.

פתרון:

בניגוד לדעה ולגישה המקובלת יש להדגיש את טעם האוכל ולגוונו. רצוי ללעוס גומי לעיסה או למצוץ סוכריה לפני הארוחה כדי להגביר את הפרשת הרוק. 

בעיות בשיניים

לרבים מבני הגיל השלישי שיניים תותבות, לחלקם אף חסרות שיניים. מצב זה גורם לבעיות בלעיסה ובאכילה, הגורמות לירידה בכמות האוכל הנצרכת ולעיתים קרובות אף לחסרים תזונתיים.

פתרון:

יש לדאוג לבריאות השיניים או להתקנתן של שיניים תותבות מתאימות. עד אז, ניתן לאכול מזון רך או נוזלי המתאים למצב הפה. 

בעיות חניכיים

ישנה חשיבות רבה לבריאות החניכיים שעליהם מרכיבים את השיניים התותבות. החניכיים צריכים להיות בריאים וחזקים כדי שלא יתנוונו ולא יגרמו שטפי דם.

פתרון:

כמות מספקת של ויטמין C במזון מסייעת לבריאות החניכיים. המזונות העשירים בוויטימין C הם: תפוזים, אשכוליות, קלמנטינות, לימונים ועגבניות. 

עצירות

בגיל השלישי חלה ירידה בתפקוד שרירי הגוף, הגורמת לתנועתיות קטנה יותר של שריר מערכת העיכול ולמעבר איטי של מזון , העלול לגרום לעצירות.

פתרון:

חשוב לדעת כי השימוש במשלשים עלול לגרום לתופעות לוואי שליליות כגון: ירידה בספיגת מרכיבי מזון חשובים, אשר חוסר בהם עלול לגרופ לעייפות, לחולשה , לעצבנות ועוד. שימוש ממושך במשלשים גורם למעי להיות "עצל" ואז נאלצים להשתמש בכמויות גדולות והולכות של משלשלים חזקים יותר ולמעשה נוצרת "התמכרות" בעוד העצירות הולכת וגוברת.

כללי תזונה ואורח חיים בריא למניעת עצירות:

יש לאכול פירות וירקות בקליפתם, לאחר רחיצתם בסבון. אם קיימות בעיות לעיסה, רצוי להכניס לממחה (בלנדר) את הפירות והירקות על קליפתם. העדיפו לחם חי על לחם לבן.

בבישול דייסות, העדיפו סולת מלאה, שיבולת שועל (קוואקר), כוסמת, גריסי חיטה (בורגול).

במקרים שהעצירות מתמשכת, הימנעו מאכילת גבינות לשבוע והקפידו לאכול שלושה גביעי יוגורט ביום.

השרו שזיפים יבשים בערב ולמחרת בבוקר שתו את מי ההשריה וכלו את השזיפים המושרים.

עסקו בפעילות גופנית המותאמת למצבכם הגופני (התייעצו עם רופא).

שתו לפחות עשר כוסות ביום - מים ונוזלים- אלא אם הרופא הגביל אתכם בצריכת נוזלים.

מומלץ שהשימוש בסובין ייעשה בהנחייתה של דיאטנית או של רופא.

עצמות

ירידה בספיגה של מרכיבי מזון שונים וירידה בפעילות גופנית יכולות לגרום לבעיות בעצמות. התופעה קרויה אוסטיאופורוזיס והיא שכיחה בעיקר בקרב נשים. כדי למנוע את החרפת המצב חשוב להקפיד על תכולת סידן מספקת בתפריט היומי.

פיתרון:

הקפידו על פעילות גופנית, לפי יכולתם ובהתייעצות עם הרופא המטפל. גורם נוסף המעודד ספיגת סידן הוא החשיפה לשמש. השעות המומלצות לחשיפה לשמש: בבוקר- עד השעה 10. ואחה"צ אחרי השעה 16:00.

 

עצות שימושיות לאורח חיים בריא בגיל השלישי: גוונו את המזון, אכלו בכל יום מכל קבוצות המזון...

close