image

חשיבות המשחק בהקשר של משפחות במצבי פרידה וגירושין

כידוע למשחק יש חשיבות רבה בחיי הילד ,מהו הערך המוסף של המשחק בחיי ילד להורים גרושים/פרודים?

מעצם פרידת ההורים המשפחה עוברת להתנהל במבנה משפחתי שונה, בו כל הורה מתגורר בנפרד והילד ,במצב תקין, מקיים קשר קבוע ומשמעותי עם כל אחד ועדיין לרוב אינו פוגש את שני הוריו מידי יום.

ע"מ שהילד יוכל להכיל את חסרון ההורה האחר ולשאת את געגועיו חשוב שהוא יפנים חוויות חיוביות ונעימות שיוכל להיזכר בהן בעת שאינו שוהה עם אותו הורה.

משחק הוא אמצעי מצוין ליצירת יחסים קרובים ואיכותיים.

המשחק יכול לשמש "כאובייקט מעבר" עבור הילד כמי שמייצג את הקשר עם אותו הורה.

איזו חשיבות רגשית יש למשחק בקונטקסט של פרידה?

קיימים משחקים רבים שבאמצעותם ניתן לעבד רגשות באופן כללי וכן ייחודיים לתחום הפרידה.

ההורה, כמי שמהווה את הדמות העיקרית בחיי הילד יוכל לסייע לילדו באמצעות משחק עם אוריינטציה רגשית לאבד את חווית הפרידה ואת השגרה שלא אחת ממשיכה להיות מורכבת.

מעבר לעיבוד ,עצם הדיבור בשפה הרגשית הינו גורם המייצר קשר וקרבה משמעותיים בין הילד להורה .

כיצד להשתמש במשחק בתוך זמני השהות? 

ניתן לייחד משחקים ספציפיים לשימוש בתוך זמני השהות שלמעשה השימוש הקבוע בהם יבנה את הרצף שנקטע בחיי הילד. 

חשוב לשלב גם משחקים המצריכים פעילות פיזית שיש בהם גם אלמנט משחרר ומקרב ובעיקר מהנה . 

חוויות נעימות יגרמו לילד לרצות להמשיך בקשר רציף על אף הקונטקסט המשפחתי שלא אחת הינו מורכב. 

חשוב ביותר שלא ייווצר מצב בו בזמני השהות הילדים "רובצים" לפרקי זמן ממושכים לבדם מול המחשב או הטלוויזיה מאחר ולרוב הם יחוו מפגש שכזה כלא מושקע מצד ההורה ולרוב ישתעממו ויתכן וימנעו מלהגיע.

חשוב שאתם ההורים תשקיעו מחשבה בתכנון זמני השהות עם הילדים באופן שישלב במינון נכון זמנים חופשיים וזמני פעילות מובנים שבתוכם רצוי ביותר לשלב משחק מגוון ומותאם לגילאי הילדים. 

האם לאפשר לילד להעביר משחק שנקנה לו ע"י הורה אחד לביתו של ההורה האחר? 

עם פרידת ההורים הילד חווה קטיעה ברצף חייו.

דווקא חיבור שלו למשחק והעברתו ממרחב הורי אחד לשני עשוי לסייע לו בבניה מחודשת של רצף חייו וביצירת אינטגרציה פנימית וחיצונית של שני הבתים.

צורך זה הוא צורך בסיסי וקיומי של הילד וחשוב שאתם ההורים תעשו מאמץ(כי זה אכן דורש מאמץ)להפריד בין צורכי ילדיכם לבין מורכבות יחסכם עם ההורה האחר. 

איך אני כהורה צריך להגיב כאשר הילד מקבל משחק במתנה מההורה האחר ובעיקר כאשר המשחק נראה לי לא איכותי או לא מכבד? 

חשוב ביותר לשדר לילד תחושה של בטחון בשני הוריו. 

ילדים בכלל וילדי גירושין בפרט הינם מאוד רגישים למסרים מכל סוג שהוא ולא אחת הם יהיו מכווננים ודרוכים לקלוט את אותם מסרים. 

עבור הילד אותו משחק שקיבל מההורה הינו ביטוי לקשר ולאהבה ביניהם. 

אמירה ביקורתית או מזלזלת בין בגלוי או בין בסמוי עשויה לפגוע בדימויו העצמי של הילד .

הילד בתפיסתו העצמית מורכב משני הוריו וברגע שהורה משחיר את דמות ההורה השני הוא בעצם מכוון את הילד להשחיר חלק ניכר בתוכו.

יש להיות רגיש ביותר לעניין זה ולהימנע ככל שניתן מאמירות המשתמעות לכיוונים אלו.

יש לפרגן לילד על המשחק ועל מחשבת ההורה השני שנתן את המשחק. 

ואם הילד יבקש שתשחקו עמו במשחק זה , ממליצה שתעשו זאת ולו בשביל המסר החזק שעובר דרך זה שהינו "אני סומך/כת על ההורה האחר שבחר לך משחק מהנה ושגם אני ואתה יכולים לשחק בו ביחד."

  

כתבה:אלן קדוש/עו"ס

רכזת עירונית לסדרי דין

close