image

התוכנית האסטרטגית לחינוך – אשדוד 2025

מה החלום שלך?

 
בואו ושתפו אותנו בחלום שלכם לגבי החינוך בעיר אשדוד.
איך הייתם רוצים שייראה החינוך בעיר בשנת 2025? אתם מוזמנים לשלוח תיאור או ציור, שיר או סיפור, כל דרך שמתאימה לכם כדי לתאר את הציפיות שלכם ממערכת החינוך בעוד כמעט 20 שנה.
אתם יכולים לשתף בנושא את משפחותיכם וילדיכם ולערב גם אותם כבר עכשיו במחשבות על עתיד החינוך באשדוד.

אשדוד חושבת חינוך  |  שאלות ותשובות  |  ממצאי קבוצות המיקוד


^ אשדוד חושבת חינוך

מנהל החינוך בעירית אשדוד מוביל תהליך פיתוח ותכנון תכנית אסטרטגית למערכת החינוך לשנת 2025. התכנית נועדה לתכנן את מערכת החינוך בהתאמה לצרכים עתידיים, תוך היענות לצרכים ולטעמים של הקהילות באשדוד.
התכנית החדשה תעניק לתלמידים כלים טובים יותר להתמודדות בשוק העבודה העתידי, ותסייע להם להפוך לאזרחים מובילים.

איך מתבצע התהליך?
תהליך התכנון נעשה בשיתוף רחב של תושבים (הורים ותלמידים), עובדי חינוך (מורים, מנהלים ואנשי המנהל) ואנשי מקצוע בתחום החינוך מהמכללה האקדמית בית ברל.
בשלב הראשון, נערכו מספר מפגשים בהם השתתפו מעל 200 תלמידים, הורים, מורים, גננות נציגי קהילה ותעשייה, אנשי מתנ"סים, צעירים וסטודנטים. המשתתפים נשאלו לגבי הציפיות והצרכים שלהם ממערכת החינוך העירונית.
בימים אלו מתכנסות קבוצות חשיבה ותכנון המורכבות מתושבים ואנשי מקצוע לדון בנושאים שהועלו, כגון – הקמת קמפוסי חינוך משותפים לשם הידוק הקשר בין מערכת החינוך ורבעים שונים, שיתוף ההורים בבית הספר, קביעת יעדים חינוכיים, איכות סביבה וחינוך, בחינת תרבות הפנאי בתוך מערכת החינוך, פיתוח צוותי הוראה וניהול בחינוך, פיתוח והעצמת מערכת החינוך הממלכתית-דתית ועוד.

מה קורה אחרי שהוכנה תכנית?
לאחר שיוחלט על הנושאים לפיתוח במערכת החינוך באשדוד יפתח שלב חדש של פיתוח ויישום נושאים אלו בתוך מערכת החינוך. שלב זה יכלול בניית תכניות לימודים חדשות, ארגון מחדש של הקשרים בין הגנים, בתי הספר היסודיים והעל יסודיים, פיתוח קשרים בין הקהילה ובתי הספר, פיתוח תשתיות פיסיות נוסף על הקיים ועוד.

איך את/ה יכול/ה להשתתף בתהליך?
תושבים שמעוניינים להשתתף או להציע נושאים מוזמנים לעשות זאת באמצעות פניה ישירה.


^ שאלות ותשובות

  1. לשם מה נועד המפגש בין התושבים לבין צוות התכנית האסטרטגית לחינוך (קבוצות המיקוד)?
    המפגש נועד על מנת לשמוע את התושבים, ההורים ונציגי מערכת החינוך בעיר. צוות התכנית ואנשי מנהל החינוך בעירייה רוצים לדעת מה התושבים חושבים על מערכת החינוך, באילו נושאים ותחומים, לפי דעתם, צריכים מוסדות החינוך לעסוק וללמד. ואף חשוב היה לשמוע מהתושבים איך הם היו רוצים לראות את מערכת החינוך בעוד 10 ו- 20 שנים.
  2. מי השתתף במפגש התושבים עם צוות התכנית האסטרטגית לחינוך?
    למפגש הוזמנו אנשים מכל העיר (מעל 200 משתתפים), הורים, תלמידים, מורות וגננות מאשדוד, מפקחים המלווים את מוסדות החינוך בעיר, אנשים העוסקים בתעסוקה,אנשי תעשייה ועוד.
  3. מה הצוות המתכנן והעירייה עושים עם התשובות של התושבים ?
    בעקבות המפגש התארגנו צוותי חשיבה הכוללים תושבים, מתנדבים ואנשי חינוך. צוותי החשיבה מתארגנים בקבוצות לפי הנושאים שעלו בקבוצות המיקוד, ובהנחיה מקצועית של הצוות האסטרטגי לחינוך הם קובעים את מטרות התכנית העתידית. סיכומי עבודתם יהוו בסיס לתכנון כיווני החשיבה לתכנית החינוכית הכוללת לעיר, לקראת שנת 2025.
  4. אם משתתף מהעיר אמר במפגש הראשון שצריך לסגור בית ספר, אז זה מה שיעשו?
    לא בהכרח, הצוות המקצועי בחן את התשובות של כל המשתתפים ובחר מתוכם את הנושאים שעלו בשכיחות גבוהה. נושאים אלו נבחנים שוב בצוותי חשיבה ובצוות מקצועי במינהל החינוך. כל נושא שהועלה במפגש התושבים נדון על ידי הצוות מקצועי. הצוות אוסף נתונים, בוחן תשתיות ותחזיות עתידיות. הצוות מחליט כיצד ניתן להיענות לצורך שהועלה וכיצד יועיל למערכת החינוך. סגירת בית ספר זה מהלך רציני וכרוך במכלול שיקולים ולא מתבסס על אמירות.
  5. אני לא השתתפתי במפגש התושבים, האם אני עדין יכול להצטרף לצוות החשיבה?
    כן, ניתן לפנות למנהל החינוך לגב' אסתי פילוס. צוות מטעמה יצוות את המעוניינים להצטרף כבר למפגש הקרוב.
  6. אני לא רוצה להשתתף בצוות החשיבה אבל אני רוצה לכתוב את מה שאני חשוב, למי לשלוח את זה?
    כל רעיון יתקבל בברכה גם באתר וגם במשלוח תגובה מסדרת לצוות התכנון האסטרטגי למערכת החינוך. ניתן לשלוח למינהל החינוך לגב' ליאת ברון המרכזת את התגובות מטעם מינהל החינוך.
  7. למה מתכננים לעוד 20 שנה ולא למחר בבוקר?
    יש תחומים שצריך להיערך אליהם. למשל תחזיות אוכלוסייה, האם העיר תגדל מאוד או ההיפך ומה היקף בתי הספר או גני הילדים שידרשו למערכת בעתיד. כמו כן אחת ממטרות התכנית היא לבחון אילו מקצועות ובאילו טכנולוגיות ילמדו בעוד 10 ו- 20 שנה. לא לכל הדברים יש תשובות, אך בהחלט ניתן לחזות מגמות ולחתור להיערך לקראתן. כמו כן יש תכניות ושינויים שצריך להיערך אליהם. כל שינוי בתכנית לימוד, למשל, דורש כתיבת תכנית על ידי איש מקצוע, והעברתו אל הצוות המלמד בבית הספר.
    חלק גדול מהמלצות לשדרוג תשתיות פיסיות אינן יכולות להתבצע בבת אחת. למשל שיפוץ והקמת בתי ספר זה תהליך שדרוש מימון רב ותכנון ויאלץ להימשך על פני מספר שנים, אך חשוב לתכנן את המהלך לביצוע. ולהקצות לו משאבים בתקציב העירייה ומשרד החינוך בשנים הבאות.
  8. לא הבנתי. אז מה זה התהליך הזה? מי יזם אותו? מה יצא ממנו?
    את התהליך יזם מנהל החינוך בעירייה שרוצה להכין תכניות ארוכות טווח למערכת החינוך בעיר אשדוד. להתעדכן בשיטות ונושאי לימוד חדשים, ולהתאים את בתי הספר והתכניות לצרכים ולרצונות של הקהילות השונות. כמו כן חשוב להיערך לצרכים עתידיים של תעסוקה ופנאי של בוגרי בית הספר שיסיימו את לימודיהם עד 2025.
  9. למה מטפלים רק בחינוך ולא בכל העיר?
    עירית אשדוד מקדמת בימים אלו תכנית אסטרטגית לכל העיר באמצעות חברת אדריכלים. מנהל החינוך מקדם את נושא החינוך שתחת אחריותו ושיש לו לא רק היבטים פיסיים כגון תכנון תשתיות אלא גם היבטים ושיקולים חינוכיים-חברתיים הדורשים סוג ידע שונה.
  10. מה זה קבוצות מיקוד? מה זה קבוצות תכנון?
    קבוצות מיקוד זו היא שיטה לשילוב תושבי העיר בהם הורים ותלמידים, בתכנית האסטרטגית לחינוך. מטרת קבוצות המיקוד היא לשאוב מידע וידע מהציבור על מנת להבין כיצד הציבור רואה את התכנית, באילו נושאים, לדעתו, חשוב לעסוק. בשיטה זו כל קבוצה עוסקת בנושא אחד, כאשר כל משתתף מעלה את הנושאים החשובים לו. באופן זה ניתן להעלות נושאים חדשים שהעירייה או הצוות המתכנן אינם מודעים לו או לחשיבותו בעיני התושבים.
  11. מי מחליט בסוף מה עושים?
    את התהליך יזם מנהל החינוך בעייריה והוא מקדם אותו בעזרת צוות מקצועי של אנשי חינוך מובילים בתחומם מהמכללה האקדמית בית ברל. הצוות משתמש ברעיונות והצרכים שהעלו התושבים, משלב אותו, ותופר לו פתרונות עם חומר מקצועי. ומשני החומרים יחדיו נבנית התכנית האסטרטגית לחינוך לאשדוד.


^ סיכום ממצאי קבוצות המיקוד

במסגרת תכנון תכנית אסטרטגית לעיר אשדוד, נערך בחודש דצמבר מפגש רב משתתפים שלקחו בו חלק תושבים רבים, בעלי תפקידים, וצוותים מקצועיים.
הכנס, שנערך בהשתתפות ראש העירייה, התקיים כחלק מהשלב הראשון של תכנון התכנית האסטרטגית ומטרתו לאתר צרכים, רצונות ואו יוזמות חדשניות של התושבים ביחס למערכת החינוך בעיר.
נערכו 13 קבוצות מיקוד, שאפשרו ייצוג למגוון חתכי אוכלוסייה במגוון גילאים ותחומים. כל קבוצה כללה אוכלוסייה בעלת אפיון משותף: מפקחים, מנהלי בתי ספר יסודיים, מנהלי בתי ספר על-יסודיים, מורים מבתי ספר יסודיים, מורים מבתי ספר על-יסודיים, גננות, הורים לילדים בבתי ספר יסודיים, הורים לילדים בבתי ספר על-יסודיים, תלמידים מבתי ספר על-יסודיים, תלמידים מבתי ספר יסודיים, נציגי החינוך הבלתי פורמאלי, סטודנטים ונציגי קהילה (תעשיינים). כל קבוצה לוותה בהנחיה ובתיעוד מטעם נציגי המכללה האקדמית בית ברל.
הנושאים שהעלו התושבים בקבוצות המיקוד ידונו גם במפגשים הבאים וחלקם יהוו בסיס לתכנית האסטרטגית שתוכן לשנת 2025

סיכום הנושאים שהועלו על ידי התושבים בקבוצות המיקוד
  • ארגון הלמידה ותכני לימוד: הקטנת מספר הילדים בכתה/בגן, טיפוח ערכים, מניעת אלימות/חינוך מניעתי, מימוש יכולת/פוטנציאל אישי, חיזוק אוכלוסיות חלשות, איזון בין הישגיות ללמידה חוויתית, היבט עתידני, למידה בסביבה טכנולוגית מתקדמת, חשיפה לתחומי דעת מגוונים.
  • הסגל חינוכי: המורה צריך להיות דמות שמאמנת ומכשירה את הילד לתפקד, ומתפקדת כמנהיגה קהילתית בעל/ת ידע, כריזמה ומוטיבציה.
    צוות בית הספר צריך להיות רב תחומי בעל התמחויות מגוונות. כולל פסיכולוגים ויועצים בנוכחות יומיומית בבתי הספר ובגנים. סגלי ההוראה צריכים לעבור תהליך התמקצעות והעצמה.
  • מאפייניו של הבוגר: בוגר מערכת החינוך באשדוד צריך להיות: תורם לקהילה/לחברה, בעל רגש אחריות מפותח, אדם הגון וערכי, שומר חוק, בעל תחושת שייכות וגאווה, אכפתיות כלפי המקום, בעל כישורים חברתיים וכבוד לזולת, בעל מוטיבציה ללמידה וכישורים של לומד עצמאי, אדם מאושר בעל שמחת חיים וחוסן נפשי להתמודדויות בחיים
  • מבני חינוך: בתי הספר צריכים להתארגן בצורת קמפוסים/אשכולות גנים/על אזוריים, חוצי רבעים, תוך שיפור התשתיות הפיסיות ובאופן שיתפקדו כמרכזים קהילתיים. בנוסף יוקמו בתי ספר ייחודיים ותוקם אוניברסיטה.
  • פיתוח קשרים בין בית הספר, העיר והקהילה: בית הספר כמרכז קהילתי צריך ליצור קשרים רבים והדוקים עם ההורים, החינוך הבלתי פורמאלי והתעשייה.
  • אופי הקהילה: בתי ספר יפעלו לקרב בין שלל הקהילות החיות באשדוד, באמצעות שיתוף הקהילות וחיזוק הקשרים לכבוד ולתרבויות המוצא. בני הנוער יילמדו וישתלבו כמתנדבים במרכזים הקהילתיים
  • פנאי : פיתוח נוסף של מוסדות תרבות ופנאי, עם דגש מיוחד על ספורט ימי ותיאטרון. תוך מענה לצרכי הצעירים
  • היבטים עירוניים כללים: יצירת מקורות תעסוקה כגון בית החולים ומוסדות רווחה, הקפדה על איכות הסביבה ושימור אתרים בעיר וסביבתה, הגמשת המבנה הרובעי של העיר
  • היבטים עירונים חברתיים- פתיחות העירייה כלפי תושבים ויוזמות.

close