image

במים ובבריכה - בטיחות ילדים במים

כשהטמפרטורות בחוץ עולות והחמסין מעיק, אין כמו טבילה במי הבריכה או הים הצוננים. 
הבילוי במים מהווה עבור הילדים מקור של הנאה, שמחה ואפשרות לפעילות גופנית חשובה. עם זאת, בסביבת מים נדרשת תשומת לב מכסימלית והשגחה צמודה ופעילה על הילדים.

מסקר שקיים ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי כ-22% מההורים נוקטים התנהגויות לא בטיחותיות כשילדיהם נמצאים במים. מהסקר עולה כי 5.2% מההורים נחים על שפת הבריכה בזמן שילדיהם נמצאים במים, כ - 5% צופים על הילדים מחוץ למים, 4% קוראים על שפת הבריכה או על חוף הים, 3.2% משגיחים על הילדים האחרים הנמצאים מחוץ למים, והשאר שוחים במים להנאתם או עסוקים בדברים אחרים.

טביעה - 'המוות השקט'
טביעה מכונה גם 'המוות השקט'. היא מתרחשת במהירות ובדממה.
לרוב בעת טביעה לא שומעים בכי או צעקות מצוקה;
הטביעה מתרחשת בעומק של פחות מ-10 ס"מ;
בדרך כלל בהיעדר השגחה או בעת נתק קצר בהשגחה.

מה קורה בזמן מצוקה במים? 
קנה הנשימה נמצא מתחת לפני המים, באותו רגע האדם עוצר את נשימתו. רמת החמצן בגוף יורדת ודו תחמוצת הפחמן עולה. האדם מתחיל לנשום בצורה מהירה ומאבד את עשתונותיו. המים מתחילים להיכנס לתוך הריאות ובנוזלי הגוף מתרחשים שינויים. הגוף מתחיל לאבד את חומו במים קרים בקצב מהיר. במצב זה האדם מתקשה לקרוא או לאותת לעזרה.

תינוקות ופעוטות (0 - 4) קבוצה בסיכון

  • ילדים קטנים נמשכים לשחק במים;
  • ראשו של ילד קטן כבד ביחס למשקל גופו;
  • המודעות של ילדים בגיל הרך לסכנה היא נמוכה;
  • יכולתם להתמודד ולהיחלץ ממצוקה מוגבלת.

מונעים טביעה
80% ממקרי הטביעה ניתן למנוע באמצעות אסטרטגיות מניעה הכוללות: לימוד שחייה, תוכניות חינוך והסברה, גידור בריכות שחייה פרטיות, שימוש באפודי הצלה תקניים בפעילות ספורט ימי, השגחה פעילה של הורים ושל שירותי הצלה.

בכל שהייה במים משגיחים על הילדים

  • ילדים שאינם יודעים לשחות או קטנים מגיל 5 - נדרשת השגחה צמודה ופעילה של מבוגר (השגחה צמודה ופעילה - המבוגר המשגיח יהיה במרחק נגיעה מהילד ובקשר עין עימו, ויהיה פנוי מכל עיסוק אחר (כמו שיחה, קריאה או דיבור בטלפון).
  • מצופים וגלגלי ים מומלצים לשימוש, אך אינם מהווים תחליף להשגחה פעילה. יש להתאימם למשקל הילד ולגילו.
  • שוחים רק בחוף מוכרז ורק בנוכחות מציל. נשמעים להוראותיו.
  • לא שוחים לבד בים, גם אם יודעים לשחות.
  • לא הולכים על המזח ועל שובר הגלים, ולא שוחים בקרבתם. מקומות אלה מסוכנים ביותר.
  • הים אינו צפוי ומסוכן אף לשחיינים מקצועיים. נדרשת תשומת לב מיוחדת כשרוחצים בו, ולכן יש לשהות עם הילדים במים במהלך כל הרחצה.

להורים לילדים בגיל הרך (עד גיל 5)
ראשו של ילד בגיל הרך כבד ביחס לחלקי גופו האחרים ולכן, ילד המתכופף מעל מקור מים עלול להתהפך וליפול לתוכו. ילד בגיל זה אינו יכול לחלץ עצמו ממצב זה בשל מגבלות התפתחותיות.

  • מרוקנים את המים מכל מיכל, דלי, אמבט, גיגית ובריכה מתנפחת כשהם לא בשימוש.
  • מונעים גישה למאגרי מים שלא ניתן לרוקנם בתום השימוש (כדוגמת בריכה פרטית, מאגרי מים בטבע, בורות מים ועוד).

רחצה בים
הרחצה בים או בימה (כנרת, ים המלח) אינה דומה לרחצה בבריכה. הים אינו צפוי ומסוכן אף לשחיינים מקצועיים. נדרשת תשומת לב מיוחדת כשרוחצים בו, ולכן יש לשהות עם הילדים במים במהלך כל הרחצה.

  • הים הוא מסוכן, בלתי צפוי ומשתנה כל הזמן;
  • הים יכול להיות מטעה : גם כאשר הים שקט כלפי חוץ, רוחשים בו זרמים וסחף ברי עוצמה, שבמקרים מסוימים יוצרים גם מערבולות;
  • בים יש בורות - גם במים רדודים סטייה קלה הצידה עלולה לגרום לנפילה לבור שהמים בו עמוקים. במקומות רחצה מוסדרים הבורות מסומנים על-ידי המצילים בעזרת דגלים או חבלים;
  • רוב הטביעות קורות במרחק מטרים ספורים מהחוף.

המלצות 'בטרם' לבטיחות בים:

  • יש לשחות רק בחוף מוכרז בזמן שהמציל נמצא במקום;
  • יש לשחות רק באזורים שהוגדרו מראש על ידי המציל;
  • יש להישמע להוראות המציל;
  • מי שלא יודע לשחות - ייכנס למים רדודים בלבד מול סוכת המציל ובליווי מבוגר שיודע לשחות;
  • גם מי שיודע לשחות - לא ייכנס לבד או עם חבר שאינו יודעת לשחות, אלא רק בליווי של מבוגר היודע לשחות;
  • יש לשחות רחוק מהמזח ושובר הגלים ואין לקפוץ מהם לים;
  • יש לשחות רק בחופים שהוכרזו כמותרים לרחצה. חופים שלא הוכרזו כמותרים לרחצה מזוהמים ומסוכנים ביותר ואתם עלולים למצוא את עצמכם מסתבכים בלי יכולת להיחלץ.

לימוד שחייה

בדרך כלל, מומלץ להתחיל ללמוד לשחות בגיל חמש - שש. לא מומלץ ללמד שחייה ושעשועי מים תינוקות וילדים הקטנים מגיל 5 שנים. עד גיל זה הילד אינו בשל מבחינה התפתחותית ללמוד את מיומנויות השחייה. קורסים מסוג זה מעניקים אשליית ביטחון להורה ולילד ואינם מפחיתים את הסיכון לטביעה.

חשוב לא להקדים את המאוחר ולא להטיל על הילד משימות שיקשו עליו לעמוד בהן. לכן חשוב לבחון את יכולת הריכוז של הילד, את מסוגלותו לעקוב אחר הוראות מדויקות ואת כישוריו המוטוריים והקואורדינטיביים. מומלץ לקחת שיעור אבחון כדי לקבל הערכה האם הילד בשל.
לימודי השחייה דורשים מהילד להתמודד עם מצבים שלא הכיר: מדריך חדש, משמעת מסוג אחר, מסגרת בה לומדים ולא רק משחקים, התגברות על פחד ממים עמוקים ושחיה במרחב חדש תוך התנתקות מנוכחותם המגוננת של ההורים.

 

close